Iina Lehto, Marketing Assistant
Iina on ollut mukana Innokkaan markkinointitiimissä keväästä 2021 asti. Markkinoinnin ja viestinnän tehtävien lisäksi Iina osallistuu aktiivisesti liidien etsimiseen myynnille. Markkinoinnissa Iinan ominta osa-aluetta on graafisten aineistojen suunnittelu ja tekeminen.
Koulutuksen kautta terveysteknologia-alalle
Terveysteknologia-ala on kasvava ja koko ihmiskunnan kannalta merkityksellinen ala. Innokaskin etsii jatkuvasti uusia kykyjä riveihinsä, ja joskus hyvä tapa saada jalka oven väliin on harjoittelu esimerkiksi jonkin koulutusohjelman kautta. Oma kokemukseni on tästä hyvä esimerkki. Saranen Consultingin puolen vuoden HealthTech Academy -koulutuksen ja Innokkaalla tehdyn harjoittelujakson päätteeksi sain laittaa nimeni toistaiseksi voimassa olevaan työsopimukseen, ja nyt työskentelen Innokkaalla markkinointiassistenttina.
Olen valmistunut Tampereen ammattikorkeakoulusta medianomiksi vuonna 2013, ja olen sen jälkeen työskennellyt pääasiassa markkinointiin liittyvissä tehtävissä. Vuoden 2021 keväällä olin taas tienristeyksessä: mitä seuraavaksi. Olin kipuillut jo usean vuoden ajan sen kanssa, että en halua markkinoida ihmisille tavaroita, joita he eivät tarvitse. Halusin tehdä työtä, jolla on tarkoitus. Olin työskennellyt lyhyen aikaa terveydenhuollon tarvikkeita myyvän yrityksen asiakaspalvelussa. Mietin, että ehkä tuleva työni voisi liittyä tavalla tai toisella terveydenhuoltoon. Ehkä voisin yhdistää aiempaa osaamistani tähän uuteen alaan.
Selasin rekrykoulutuksia TE-hallinnon sivuilta, ja tämä koulutus tuntui kiinnostavalta. Saranen haki koulutukseen osaajia hyvin monenlaisilla taustoilla ja erilaisiin tehtäviin. Ilmoituksessa mainittiin myös mahdollisuus työskennellä markkinoinnin tehtävissä, joten päätin hakea. Innokas etsi koulutuksen kautta markkinointiassistenttia, ja minut valittiin harjoittelijaksi tähän tehtävään koulutuksen ajaksi.
Sain alusta asti tehdä hyvin monipuolisia ja motivoivia markkinoinnin tehtäviä. Olin aiemmin työskennellyt esimerkiksi graafikon tehtävissä, ja pääsinkin laittamaan koko graafisen osaamiseni peliin esimerkiksi nettisivuprojekteissa. Koen myös että opin paljon uutta markkinoinnin tehtävistä – ja tietysti terveysteknologia-alasta. En alussakaan kokenut, että minua olisi kohdeltu harjoittelijana vaan ammattilaisena ja tasavertaisena työtoverina.
Koulutukseen osallistui esimerkiksi tuotekehitykseen, laadunhallintaan, myyntiin ja markkinointiin suuntautuvia, joten puolen vuoden koulutus ei oikeastaan olisi voinutkaan olla mitään muuta kuin pintaraapaisu terveysteknologia-alan kiehtovaan maailmaan. Koulutukseen sisältyi parikymmentä koulutuspäivää. Suurin osa koulutuksesta siis oli työskentelyä yrityksessä. Ainakin itselleni tämä tasapaino sopi hyvin.
Esimerkiksi itse saatoin aluksi kuvitella, etten markkinoinnissa työskentelevänä niinkään tarvitse terveysteknologia-alan tietämystä. Aika nopeasti kuitenkin selvisi, että vaikka en suoranaisesti olisikaan tekemisissä esimerkiksi tuotekehityksen tai laitevalmistuksen kanssa, monet asiat tulevat silti työssä vastaan, ja on hyvä, jos niistä on ainakin joskus kuullut. Silloin ehkä osaa etsiä lisätietojakin helpommin.